derde reisverslag - Reisverslag uit Bajawa, Indonesië van Ruud Kersten - WaarBenJij.nu derde reisverslag - Reisverslag uit Bajawa, Indonesië van Ruud Kersten - WaarBenJij.nu

derde reisverslag

Door: Ruud Kersten

Blijf op de hoogte en volg Ruud

29 April 2014 | Indonesië, Bajawa

Vrijdag 25 april,
We stonden vroeg op, zou een lange dag reisdag worden, gingen opweg om te overnachten aan de voet van de vulcaan, de Kelimuta vulmaan.Onderweg warenwe gestopt bij een klein dorpje, hier stonden tradionele huizen waar we bij een binnen mochten kijken. Onderweg zagen we rijstvelden, bananenbomen en cacaobomen. We hadden een prachtige uitzicht vanuit onze ego logde.

Zaterdag 26 april,
We stonden voor dag en dauw op, 3.30 uur om 4 uur te vertrekken naar de top van de vulcaan, om de zonsopgang en de 3 gekleurde kratermeren te zien. Na een niet al te zware wandeling kwanen we op de top aan en haddeneen mopo uitzicht. We zagen een schitterende zons opkomst, haha fototoestel bleef maar gaan, nu zagen we ook de 3 meren die alle 3 een andere kleur hadden, groen, blauw en pik zwart. Na een hele pittige afdaling gingen we in de bus opweg naar ons volgende plaats Riung, een mooi vissersdorpje.

Wat we niet wisten was, dat onderweg op de hoofdweg(de floresweg, nog aangelegd door de Nederlander-350 km, hierna nooit meer onderhoud aan de weg geweest, haha), een aardverschuiving had plaats gevonden, oponthoud 2 uur. Maar als je ziet hoe men daar de weg voor andere weg gebruikers vrij maakt, mijn petje af. Met grote voorhamers, bamboe en metale balken, de rotsblokken stuk slaan. Als tegemoet koming vroegen ze een kleine vergoeding, ongeveer 1000 roepia's per auto, dat is ongeveer 8 cent. We mochten dat kleine stukje niet in de bus ivm zeer dicht langs de afgrond. Later nog eens een kleine opstopping van een klein half uurtje, weer een aardverschuiving, maar hier stonden de buldozers. Na een zeer lange dag kwamen we om 20.30 aan in ons hotel.
Het hotel was niet het allerbeste( druk ik me nog heel heel netjes uit).

Zondag 27 april
Na een heerlijk vers ontbijt, met de broodje kond iemand anders zijn hersens inslaan, gingen we de boot op voor een tocht naar een snorkel gebied. We gingen eerst naar de vliegende honden en daarna naar het eerste snorkelgebied, vanuit de boot het water in en een uurtje gesnorkeld, zeer mooie koraal riffen en mooie gekleurde vissen. Daarna richting het eiland en daar kregen we een bbq, vis en rijst en groete salade. Na het eten vlakbij wezen snorkelen, was een geweldige locatie om te snorkelen, koraal en vissen in alle kleuren en formaten, echt heel mooi.

Maandag 28 april,
Vandaag vertrokken we naar het dorpje Bajawa, dit dorpje lig in de bergen op een hoogte van 1200 mtr. Onderweg nog gestopt bij een warmwaterbron, temp onder de 40 graden en hier tevens onze lunch genoten. We kwamen rond de klok van 15.30 uur aan in ons hotel, een aangenaam hotel. s,avonds met ons vieren, Dirk, Agnes, Peter en ik naast ons hotel een diner bij candle light (de stroom was uitgevallen), zeer aardig personeel, wilde graag op de foto met ons. De eigenaar kwam later binnen( maar goed dat we niets lelijks zeiden, haha), want deze sprak goed Nederlands, zelf hier geleerd( hier hebben ze nog geen LOI).

Dinsdag 29 april.
Na een goed ontbijt gingen we op pad om een mooie wandeling te maken langs 3 tradionele dorpjes, met daar tussen mooie vergezichten. Na een afdaling en een heerlijke bui op onze koppie, eindelijk konden we onze poncho's aantrekken. We kwamen rond 14.30 terug bij ons hotel, waarna Peter en ik bij restaurant Lucas een heerlijke lunch hadden genuttigd. Eindelijk weer gebakken aardappels en een heerlijk stukje varkensvlees, daarn in de lobby het verslag geschreven, wat jullie nu lezen. Peter en ik genieten met volle teugen van deze reis en we hebben een hele leuke groep.

Groetjes van ons, Peter en Ruud