vierde reisverslag - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Ruud Kersten - WaarBenJij.nu vierde reisverslag - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Ruud Kersten - WaarBenJij.nu

vierde reisverslag

Door: Ruud Kersten

Blijf op de hoogte en volg Ruud

01 Mei 2014 | Indonesië, Komodo

Woensdag 30 apri
We vertrokken vroeg richting Ruteng of Denge, onderweg zagen vele mooie vergezichten. Onderweg kregen we te zien hoe Arak werd gebrouwen, we kwamen op het juiste moment aan, er wilde juist een man een palm inklimmen op de sappen uit de emmers te halen. Onder iedere bloem van deze gt een emmer, ze knijden de bloem iets in waardoor het sap in de emmer valt, in deze palm hingen 5 emmers. De sappen worden in een container 3 dagen gerijpt, waarna deze boven een vuur word gestookt, de damp gaat via een bamboe pijp en uit het einde van de bamboe druppelt het vocht in een plastic fles, dit word dan arak genoemd. iedereen mocht ff proeven, ikkie ook, pfffff brande in mijn keel, is niets voor mij, haha rond de 40% alcohol.

Bij aankomst in het stadje, spiltste de groep in tweeen, een groep gaat de tweedaagse trekking doen en de andere groep sleep een nacht in het nonnenklooster, we bleven dus achter, Peter, ik, en 4 medereisgenoten.
S,avonds heerlijk gegeten, moesten alleeen voor 21.00 uur terug zijn, omdat de poort om 21.00 uur werd gesloten door de nonnen, we kwamen 3 min voor negenen binnen, haha. pffffffff Anton onze gids moest zelfs ff kwaad worden op het personeel van het restaurant, ze nemen zeer ruim de tijd voorhet bereiden van het eten, na zijn reprimande begonnen zie wat meer te rennen voor ons. Peter in ik lagen er om 21.15 in, het licht werd door de nonnen uit gedaan, grapje.

Donderdag 01 mei
We vertrokken om 8 uur richting labuan Bajo (haven van de zeenomaden), onderweg wederom mooie vergezichten en zelfs een rijstveld in een vorm van een spinnenweb, zeer mooi. We kwamen om 13.45 aan in het dorpje en na de lunch gingen we op zoek naar een duik/snorkel centrum. Morgen staat in het teken van duiken (Wendy en Rick) en snorken ( Peter, Gerda, Karel en ik), we doen een drietal locaties aan en gaan zeer mooie koralen en vissen zien. Hopelijk de manta's, zeeschildpadden(groot) en haaien (ze zeggen kleine haaien- pffff onderwater lijkt alles groot, haha). Zal proberen veel op de onderwater camera vast te leggen, hopelijk zal het een onvergetelijke dag worden voor ons allen. zal jullie op de hoogte houden. Voor jullie allemaal een dikke knuffie van me.

Groetjes van Peter en mij

• 02 Mei 2014 - 10:46

Anita:

zo te lezen zien jullie veel mooie dingen. geniet ervan. groetjes Anita