zesde reisverslag - Reisverslag uit Bima, Indonesië van Ruud Kersten - WaarBenJij.nu zesde reisverslag - Reisverslag uit Bima, Indonesië van Ruud Kersten - WaarBenJij.nu

zesde reisverslag

Door: Ruud Kersten

Blijf op de hoogte en volg Ruud

06 Mei 2014 | Indonesië, Bima

Zaterdag 03 mei
Vandaag hadden Peter en ik een heerlijke rustdag, lekker chillen, heerlijk ontbeten. Later op de ochtend heerlijk wezen zwemmen bij de buren, ons zwembad was defect. Daarna weer heerlijk terug getrokken in onze kamer( airco) en rond de klok van 17.15 uur gingen we met z,n zessen richting de massage salon. Een hollandse dame heeft een project gestart, er werken invalide bij deze massage salon, doven, slecht ziende en andere handicaps. Een andere groep van ons was voor ons geweest. Moet zeggen dat de behandeling uitstekend was, haha kwam herboren uit de salon. Haha voor Peter was dit zijn eerste behandeling en tevens zijn laatste. Daarna met z,n allen in de restaurant paradise gegeten, mmmmm een super heerlijke ene grote beef burger, jammie jammie.

Van zondag 04 t/m 06 mei
Deze dagen zaten we op de boot, we aten en sliepen op de boot, ik zei onderweg dat we wel weer pech met de boot hadden en jahoor jullie raden het goed. Onze boot had pech en dus trok Anton, onze reisleider, plan B naar voren, we kregen een andere boot. Met deze boot gingen we naar een mooie snorkel plek en onze eigen boot zou na een kleine 3 uur aanleggen en alle bagage zou over geheveld worden naar deze boot. Inmiddels kennen we de tijden van Indonesiers, de boot kwam pas tegen 14.00 uur aan. Wederom super mooie gekleurde vissen gezien. Wel een ervaring op de boot, eten was echt goed en slapen beneden deks was absoluut niet aan te raden. Geen airco aan boord, s,avonds ging om 22.00 de generator uit en het stonk zo muf(enigste voordeel hiervan is dat je niet bang hoefte te zijn voor ongediertje). We slepen op het dek en zagen de sterren hemel, hele aparte ervaring. We gingen de volgende dag naar de komodo eiland en zagen diverse komodo varanen, zijn absoluut geen lievertjes, je moest uitkijken dat je niet werd gebeten. Er liepen 4 rangers mee met ons en zij hielden alles goed in de gaten, daarna weer wezen snorkelen op een andere mooie plek.
Op de laatste dag ook weer weze snorkelen en daarna richting Bima, een plaats het eiland Sumbawa. Het waren 3 onvergetelijke dagen op de boot, van de ene kant de natuur en van de andere kant hoe rijlt en zijlt op een boot.
Onderweg kwamen we de volgende dieren tegen, op de komodo eiland: komodo varanen, water buffel, bos kalkoenen, wilde herten, wilde zwijnen en in het water: diverse gekleurde vissen, waaronder, murene, zeeegels,
koffervisje en haaie, een stuk of 3 a 4 vanaf de boot en op de laatste dag een marlijn vanaf de boot.

We genieten volop, het weer is super, wel erg warm, eten is goed en de groep is erg gezellig.

Groetjes van Peter en mij