Nieuw Zeeland 5 - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Ruud Kersten - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland 5 - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Ruud Kersten - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland 5

Door: Ruud Kersten

Blijf op de hoogte en volg Ruud

04 Februari 2019 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Vrijdag 1 februari,
Vandaag vetrokken na het ontbijt en in de regen richting Frans Josef, deze route behoort tot een van de mooiste routes van west kust van dit eiland. Na twee uur in de regen te hebben gereden werd het droger en droger en ronde de klok van 12 uur was het helemaal droog en begon hier en daar de zon door te komen. Onderweg een paar keer gestopt voor mooie vergezichten en watervallen. De ene waterval was nog mooier dan de andere. Rond de klok van 15.00 kwamen we bij ons motel In Frans Josef aan. Na aankomst en even een poosje op onze kamer te hebben gezeten, zijn we naar een mooi punt gegaan en daar een mooie wandeling naar een uitzichtspunt, waar je bij mooi weer een stukje van de gletsjer kon waarnemen. Het was bewolkt dus je zag de gletsjer niet maar het uitzicht was erg mooi.

Zaterdag 2 februari,
Om 8 uur gingen we de deur uit en wat we toen zagen was zo mooi, een blauwe lucht met zich op de gletsjer. Onze fototoestellen maakte gelijk mooie plaatjes. Peter en ik zeiden gelijk, die pakken ze ons niet meer af. Bij de balie zei de eigenaar dat we geluk hadden, want velen hebben dit niet kunnen zien i.v.m. de bewolking die er regelmatig is. Na het ontbijt in de stad, gingen Peter en ik richting het begin punt vanwaar de wandel tour naar de gletsjer begon. De wandelroute ernaar toe was zeer mooi en onderweg regelmatig gestopt om mooie plaatjes te schieten. We konden redelijk dichtbij de gletsjer komen en er mooie foto’s van maken.
Hierna vervolgde we de weg naar ons volgende overnachting in de plaats Greymouth, wederom een prachtige route ernaar toe, schitterende bergen met hier en daar sneeuw/gletsjers op de bergen. We kwamen weer bij de zee uit en om 14.00 uur kwamen we daar aan. Maar we gingen niet gelijk naar ons motel toe, maar reden eerst nog naar Punakaiki, hier zie je diverse rotsformaties die in water staan. Het is een zeer mooi schouwspel hoe het water speelt met deze rotsen en het water hier tegenop slaat. De camera blijft maar gaan en je blijft maar genieten en om 16.00 uur kwamen we bij ons motel aan.

Zondag 2 februari,
Vandaag vetrokken we richting Kaikoura een plaats welke aan de andere kant van het eiland ligt. De route ernaar toe was wederom schitterend, zee, bergen wisselde elkaar af. Onderweg er nog uit geweest voor een zeeleeuwen kolonie en voor mooie uitzichtspunten en voor de lunch. Om 16.15 kwamen we bij ons motel aan en s ’avonds hebben we heerlijk gegeten.

Maandag 3 februari,
Vandaag stond walvissen spotten op het programma, voordat we de boot opgingen hadden Peter en ik nog de tijd om langs het water te zitten. Wat mij niet lukte met spotten op dolfijnen, pinguïns en zeeleeuwen, lukte Peter dus wel. Hij zag een aantal dolfijnen zwemmen en deze konden we met onze camera en inzoomen op de foto krijgen, zelfs springend uit het water. Zal nu wel de hele vakantie moeten aanhoren dat ik mijn taak, het spotten van bovengenoemde dieren, niet naar behoren heb uitgevoerd, haha.
Na een poosje varen op de zee, kregen we te horen dat we een walvis, potvis, gingen naderen en ja hoor we kregen er eentje voor onze lens en konden enkele plaatjes schieten en Peter zelf nog de staart, voordat hij of zij onderdook voor ongeveer een uur. Verder hebben we helaas geen walvis meer gezien, maar beide waren bij dat we er toch nog eentje hadden gezien. Daarna gingen we nog een tour langs de kust maken en bij een stop, liepen we naar de zee toe. Peter zag dat er een zeeleeuw naar de kant zwom en deze konden we zeer dicht naderen en er mooie foto’s van maken, kwamen op ongeveer 10 meter van hem. We konden nog wel dichtbij komen, maar je weet nooit wat deze dan gaat doen, maar was super gaaf deze van zo dicht bij te mogen aanschouwen.

We boffen met het weer, laatste paar dagen een blauwe lucht, rond de 23 graden en de komende dagen ziet er ook goed uit.

Groeten van ons twee, Peter en Ruud