Argentinie en Chile 2 - Reisverslag uit Esquel, Argentinië van Ruud Kersten - WaarBenJij.nu Argentinie en Chile 2 - Reisverslag uit Esquel, Argentinië van Ruud Kersten - WaarBenJij.nu

Argentinie en Chile 2

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

17 Januari 2020 | Argentinië, Esquel

Maandag 13 januari,
Vandaag vertrokken we van Buenos Aires naar Puerto Madryn met de nachtbus, maar eerst gingen we nog naar een museum waar de slachtoffer werden herdacht van de dictatuur van 1976 tot 1983. Was zeer indrukwekkend als je ziet dat het allemaal jonge mensen waren, vooral jonge mannen.
Om 17.00 uur vertrokken we met de nachtbus richting Puerto Madryn, een reis van 17 uur, moet wel zeggen dat we een zeer luxe bus hadden. De stoelen konden we goed naar achter zetten en hadden voldoende beenruimte. We kregen een heerlijke diner voorgeschoteld, kan wel zeggen 3 sterren. Echt niet, eten was slecht, koud eten, de reisleider had ons al gewaarschuwd om zelf iets in te slaan. Het enigste wat een voordeel was, dat je er niet voor hoefde te betalen, zoals bij Air Europa, haha.

Dinsdag 14 januari
We kwamen om 10.30 uur kwamen we aan en daar stond een andere bus ons op te wachten, deze bracht ons naar het hotel, waar we de koffers naar onze kamers konden brengen. Bij de bakker hebben we wat broodjes gekocht en gelijk weer de bus in, we gingen namelijk naar de pinguïns toe.
De rit ernaar toe duurde 2 uurtje en daar werden we opgewacht door zeer veel pinguïns, er leven ongeveer 1 miljoen van deze lieve beestjes, ongeveer 250.000 vrouwtjes, 250.000 mannetjes en 500.000 jonkies. Was zo mooi er tussendoor te lopen, wel op een pad, je mag ze niet aanraken, anders worden ze verstoten. De camera bleef maar gaan, in een woord het was whow.

Woensdag 15 januari
Vandaag gingen we naar het schiereiland Valdes, voor het spotten van zeeleeuwen en zeeolifanten. De rit ernaar toe was best heftig, eerste gedeelte was via asvalt en het grootste gedeelte over een onverharde weg. Onderweg stopte we bij het eerste put waar zeeleeuwen zouden zijn en ze waren er. Maar niet alleen zeeleeuwen er zwommen ook 4 Orka’s , 2 volwassenen en 2 jongere, dit was zo gaaf, een cadeautje. Je hoop ze te zien en dan opeens zwemmen ze daar en ze waren op de zeeleeuwen aan het jagen. Deze lagen op het strand en de Orka’s zwommen tot het strand en je zag dat ze dachten, wel of niet het strand op. Dit was zo een mooi gezicht e wederom bleef de camera maar klikken. Later kwam een Orka het strand op, daar lag een zeeleeuw, de Orka kreeg deze te pakken. Na een kort stukje rijden zagen we zeeolifanten op het strand liggen, ook weer super gaaf,
Na een rit van 1 uur , zagen we op het andere kant van het schiereiland zeeleeuwen met jonge liggen. Was zo een mooi gezicht, het mannetje met zijn vrouwtjes, jaja, hij mag er meer dan 1 hebben, haha, en dan die jonge erbij.
We hadden onderweg ook nog een uil gezien, enkele roofvogels en guanaco,s, soort lama en Nandoes’s , soort kleine struisvogels.

Donderdag 16 januari,
Na het ontbijt vertrokken we richting Esquel, een busrit van 650 km, een hele dag in de bus. Onderweg er af en toe uit om de benen te strekken en hier en daar een foto te maken. Hier kwamen we ook een gordeldier tegen, heb hem of haar mooi op de foto kunnen zetten. s’Avonds heerlijk met de groep bij een Italiaan gegeten, deze keer geen biefstuk maar een heerlijk stukje varkensvlees, je kan beter zeggen een stuk varkensvlees, maar wel met heerlijke salademix erbij.

Vrijdag 17 januari,
Na 1 overnachting vertrokken we vandaag naar Bariloche, hier hebben Alexander en Maxima ook ergens een huis aan het meer. De broer van Maxima woont hier in Bariloche, De rit van Esquel naar Bariloche was zeer mooi, onderweg in een NP Los Alerces een mooie wandeling gemaakt, met veel mooie vergezichten, veel toppen van de bergen lagen onder een laag sneeuw. Een week terug was het erg koud en had het gesneeuwd. Was een hele mooie busrit, steeds zicht op de bergen met zijn sneeuw erop. Morgen gaan we voor de verandering eens varen, is weer iets anders dan in de bus te zitten.

Was een topdag en dat pakken ze ons mooi niet meer af, Peter en ik genieten volop en we hebben nog steeds mooi weer

Peter en Ruud

• 20 Januari 2020 - 14:27

Anita:

Heb geweldige foto's gezien. lijkt me niet prettig over onverharde wegen te rijden. Jullie zien veel, daar kan ik alleen maar van dromen.