Argentinie en Chili 4 - Reisverslag uit Esquel, Argentinië van Ruud Kersten - WaarBenJij.nu Argentinie en Chili 4 - Reisverslag uit Esquel, Argentinië van Ruud Kersten - WaarBenJij.nu

Argentinie en Chili 4

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

29 Januari 2020 | Argentinië, Esquel

Vrijdag 24 januari,
Deze keer moesten we vroeg opstaan, wekker stond op 5.00 uur, om 5.45 uur ontbijten en om 6.00 uur ging de bus rijden. De reden was om op tijd bij de Chileense grens te zijn en de andere grote bussen voor te zijn. Om door beide grenzen heen te komen ( Argentijnse en de Chileense) heb je toch gauw een 1 ½ uur nodig en hoe meer bussen er staan, hoe lange het gaat duren. We waren mooi op tijd en met 1 ½ uur waren we er doorheen, alles gaat op een heel rustig tempo. Bij de Chileense grens moest onze handbagage door de scanner, maar de douanier stond te bellen en had geen oog voor de scanner, waarschijnlijk zijn liefje aan de telefoon, van wat eten we vandaag, haha. Aan de Chileense kant stond onze Chileense gids te wachten en na een mooie rit en zijn prachtige vergezichten kwamen we na 1 ½ uur rijden bij het NP Torres del Paine aan. Na 2 ½ uur rijden door het park met diverse stops en in de lucht 10 a 12 condors kwamen we om 17.30 bij ons hotel in het park aan. s’ Avonds hadden we met z’n allen een heerlijke buffet, moet zeggen de prijzen zijn te vergelijken met de prijzen in Nederland. We hadden een mooie uitkijk op diverse bergen , aantal zelfs met gletsjers .

Zaterdag 25 januari,
Vandaag gingen we met z’n allen eerst 40 minuten rijden naar een hotel om een heerlijk en uitgebreid ontbijt te nuttigen, ons eigen accommodatie heeft geen restaurant. Vanaf het hotel waar we hadden gegeten, vertrokken we ook voor een mooie wandeling. Deze ging via het strand naar een schiereiland, er stond zoveel wind het je je hoofddeksel bijna constant vasthield. Het waait hier constant, kan zelfs zo erg zijn dat het wordt afgeraden om te gaan wandelen, het waait erger dan waar dan ook in wereld. We liepen het schiereiland rond en hadden op een gegeven moment zicht op de gletsjer en op het water dreven diverse ijsschotsen, zo mooi gezicht. Op een rots stond ik stil omdat het zo hard waaide dat ik me absoluut niet bewoog, te gevaarlijk. Vanavond geen we weer in hetzelfde restaurant eten als gisteren, omdat het zo heerlijk was. Morgen gaan we weer terug naar Argentinië en weer naar het plaatsje Calafate .

Zondag 26 januari,
Vandaag vliegen we na het ontbijt terug naar Calafate, waar we een aantal dagen terug ook waren geweest. We waren vlot door de douane heen en het vliegtuig ging op tijd de lucht in. Haha kan ook niet anders, er is maar 1 landingsbaan en denk dat er misschien 3 a 4 vliegtuigen daar landen. We gingen op tijd naar bed, onze wekker zou de volgende dag vroeg afgaan, deze dag gingen we naar Ushuaia , is de meest zuiderlijk gelegen stad ter wereld.

Maandag 27 januari,
Na een vlucht van 1 ½ uur kwamen we in Ushuaia aan, het regent hier eigenlijk altijd, we kwamen met droog weer aan, zonnetje en een aangenaam temperatuur. Nadat we onze koffers in het hotel hadden gebracht, gingen we gelijk door naar het nationaal park. Samen met een lokale gids hebben we een prachtige wandeling gemaakt. Zagen wederom mooie vergezichten en zagen we op een korte afstand op een boom een specht bezig insecten uit de boom te tikken. De gids vertelde ons dat het van de ene op ander moment het weer kan omslaan, van zon naar regen, of sneeuw. We hadden geluk, de wind kwam vanuit het westen, dus warme wind, avonds heeft het goed geregend.
Dinsdag 28 januari
Bij het opstaan, keken we naar buiten en werderom blauwe lucht en wat wolken. Vandaag gingen we een combinatie maken met varen en de bus. De vaartocht was bijzonder mooi, onderweg zagen we pinguïns, zeeleeuwen en voeren door het Beaglekanaal. Aan land kregen we eerst een rondleiding op een schapenfarm, al waren er geen schapen meer. Lang geleden werden de schapen getroffen door een ziekte en de eigenaar heeft toen besloten er een toeristische trekpleister van te maken, wat zeer goed gelukt is. Na de lunch gingen we met de bus door de Andes gebergte, maar we zagen niets, doordat het weer omsloeg en we door de regen en mis niets meer zagen. Al met al hadden we vandaag en gisteren erg geboft met het weer. Morgen vertrekken we weer terug naar Buenos Aires en daar vandaag gaan we richting de watervallen.

Peter en ik genieten nog steeds volop en hebben iedere dag nog geboft met het weer.

Peter en Ruud

• 29 Januari 2020 - 15:46

Anita:

boffen met het weer, wat fijn.
    alleen jammer van geen zicht in Andes gebergte.
    geniet van de laatste week. hier is het steeds regenachtig.
    nu is het 6 graden . volgende week maandag 11 graden
    daarna misschien iets kouder.

• 18 November 2020 - 17:48

Rex:

Ik zoek mijn oud collega Ruud, die samen met mij voor Cross Country Travee in Egypte heeft gewerkt. Ik heb alleen geen achter naam meer, Ruud ben jij dat?