Midden Amerika 8 - Reisverslag uit Río Dulce, Guatemala van Ruud Kersten - WaarBenJij.nu Midden Amerika 8 - Reisverslag uit Río Dulce, Guatemala van Ruud Kersten - WaarBenJij.nu

Midden Amerika 8

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

04 Februari 2016 | Guatemala, Río Dulce

Zondag 31 januari
Na een heerlijk zijn Peter en ik Suchitoto ingegaan en bekeken en een aantal kiekjes gemaakt, hier ook een kleine lunch genuttigd, Na de lunch zijn we terug naar ons hotel gegaan en lekker bijkomen in de koele kamer. Rond de klok van de 15.30 uur gingen met de bus naar de boot om een mooie boottocht te gaan maken op het meer. Het meer konden vanaf het terras van het hotel zien. Na ongeveer een uurtje varen kwamen we bij het vogel eiland aan, waren zeer veel aalgolvers met jonkies, witte reigers, aasgieren die zaten te wachten dat een het nest onbewaakt was. We gingen met een gids het eiland op en maakte er een wandeling. Achteraf had je beter een spetterpet op kunnen doen, ze scheten behoorlijk van zich af, dus iedereen zat heerlijk onder de stront, haha. Wist ook niet dat vis uit bomen konden vallen, viel regelmatig vis naar beneden, denk uit dat het uit de nesten viel. ,s Avonds heerlijk gegeten.

Maandag 1 februari
Na het ontbijt vertrokken we naar Copan in Honduras, we gingen niet dwars door Honduras heen, maar gingen via Guatemala weer terug Honduras in. Reden was dat als er dwars door Honduras heen zouden rijden, we zeer zeer veel S-bochten zouden krijgen en via Guatemala zou de reis een stuk sneller gaan. Bij beide grensovergangen kwamen we er snel doorheen. Copan is een gezellig klein stadje waar dichtbij de reünies van de Maya’s liggen, die zouden we de volgende dag gaan bezoeken.

Dinsdag 2 februari
Na het ontbijt gingen met een gids naar de overblijfselen van de Maya’s kijken, was een prachtige toer, mijn fototoestel bleef maar schieten. Het is indrukwekkend als je daar rondloopt en we hadden een zeer goede gids bij ons, die niet alleen alles over de Maya’s vertelde, maar ook over het land Honduras zelf. ,s Middags kregen we van een Belg, die een café annex een hotel runde, een rondleiding door Copan. Hij vertelde hoe het leven in Honduras en dat maakte zeer veel indruk op de hele groep. Het leven is hier zeer slecht, mensen worden uitgebuit, krijgen niet het loon dat ze zouden moeten verdienen, minimum loon zou moeten zijn 320 dollar, ze krijgen max 100 dollar, praten we nog niet over dokter, ziekenhuis of andere zaken. Als de regering al corrupt is, waarom zou je dan een oordeel vellen over de bevolking. Politie, artsen, leerkrachten en ga zo maar door hebben soms al 6 maanden geen loon gehad. Hier in en rond Copan leeft men vooral met het transporteren van drugs. Kan nog doorgaan, maar vertel wel meer als ik thuis ben. Maar in druk heeft het zeker op me gemaakt en op de andere.

Woensdag 3 februari
Vandaag reden we naar Guatemala naar het plaatsje Rio Dulce, ongeveer 5 uur rijden. Dit plaatsje lig aan het Izabalmeer. We moten het meer met een boot een stukje overvaren, ongeveer 5 min. Het is een prachtige locatie met een heerlijk zwembad. Morgen maken we een uitstapje naar Livingston, daar wonen de Garifuna-gemeenschap, is een afstammeling van de Spaanse slaven.

Het weer is nog steeds prachtig en genieten keer op keer, pfffff zijn wat kilootjes bijgekomen. Geen nood, na de vakantie streng op dieet, haha. Groetjes van ons twee.

• 04 Februari 2016 - 14:34

Jan :

Hoi broer zo te zien en horen echt een pracht reis geniet ervan
    Maar jammer dat je een maand achter loopt lolll staat januari