Midden Amerika 10 - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ruud Kersten - WaarBenJij.nu Midden Amerika 10 - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Ruud Kersten - WaarBenJij.nu

Midden Amerika 10

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

12 Februari 2016 | Guatemala, Antigua

Maandag 8 februari
Deze dag vertrokken we met de boot weer naar het vaste land, daar stond de bus klaar om door te reizen naar Tikal in Guatemala. Maar voordat we in de boot zouden stappen, planning was om 8.30 te verzamelen voor het hotel, vertrek boot 9.00 uur, gingen we met ons vieren eerst ergens ontbijten. Daar zaten ook andere medereizigers van ons, we waren er om 7.35 en we kregen ons ontbijt pas om 8.20, hoezo lekker op tijd. We hadden dus welgeteld 10 minuten om te eten, terug te lopen naar ons hotel en dan ook nog de tassen van de kamers te halen. Volgens mij hebben we een wereldrecord snel eten achter onze naam staan. We hadden in ongeveer 3 minuten ons ontbijt naar binnen gewerkt en we stonden met nog 2 minuten om 8.28 buiten bij het hotel met onze koffers. We hadden een snelle overtocht en ook bij de grensovergang van Belize naar Guatemala ging redelijk snel. We kwamen om 4.30 in het nationaal park Tikal aan, hier in dit park staan de wereld beroemde Maya tempels en reünies. Deze zouden we de volgende dag onder leiding van een plaatselijke gids gaan bewonderen en natuurlijk vastleggen met onze camera. Bij ons hotel zaten diverse spinaapjes in de bomen en hebben ze met onze camera kunnen vastleggen.

Dinsdag 9 februari
Na een goed ontbijt gingen onder leiding van een plaatselijke gids het park in, hotel lag tegen het park aan. Hij vertelde al lopend het een en ander over de flora en fauna en zeer veel over het ontstaan en de Maya’s en hun cultuur. We zagen prachtige tempels en reünies. Mijn camera bleef maar gaan, we hadden een zeer mooi vergezicht vanaf een van deze reünies. Onderweg tijdens het wandelen door het woud, zagen we diverse dieren, zoals de specht, slingerapen, brulapen, parkieten, diverse gekleurde vogels, neusberen, aguito, tarantula en twee soorten toekan’s. Het was een zeer geslaagde dag en morgenvroeg vroeg uit de veren, i.v.m. een binnenlandse vlucht en gaan de laatste paar dagen tegemoet.

Woensdag 10 februari
We waren vroeg uit de veren, wekker ging al om 4.20, om 5.00 vertrokken we richting het vliegveld van Flores. We kwamen daar om 6.00 uur aan, natuurlijk nog niemand daar, konden ondertussen om de hoek een kopje koffie drinken met een muffin en wat koekjes, was ons ontbijt. Is een klein vliegveld en om 7.45 uur konden we boarden en om 8.00 uur gingen we de lucht in richting Guatemala stad, met 22 personen van de 36 die er in konden. We landen om 8.00 uur op het vliegveld, hier stond een toch wel een zeer luxe bus op ons te wachten. We gingen overnachten in Atitlan, is een klein plaatsje aan het meer. Ook wel de Parel van het Westelijke Hooglanden genoemd. Het ligt namelijk tussen drie imposante vulkanen. Onderweg nog een zeer kleurrijk markt aangedaan, hier wonen hoofdzakelijk afstammelingen van de Maya’s. Ze lopen er zeer kleurrijk bij en hun uiterlijk wijkt af van de Guatemalaan. Morgen reizen we door naar onze laatste drie overnachtingen.

Donderdag 11 februari
Na het ontbijt vertrokken we naar Antigua waar we onze laatste 3 nachten van de vakantie zouden zijn. Onderweg maakte we nog een stop in het stadje Chichicastenango, hier bevindt zich een kleurrijke en fotogenieke markt. Chichicastenango is een belangrijk cultureel en religieus centrum van de Quiche-indianen en volgens de wetenschappers de meest pure afstammelingen van de Maya’s. Ze lopen met zeer veel gekleurde kleding rond, je ziet ze eigenlijk niet lachen, hier en daar komt er met moeite een lachje tevoorschijn. ’s Avonds hebben Peter en ik voor het eerst van deze reis met z’n tweeën gegeten en we hadden samen een gezellige avond.

Vrijdag 12 februari
Vandaag na het ontbijt vertrokken we onder een plaatselijke gids naar het plaatsje Ciudad Vieja. De gids is van de plaatselijke organisatie Ninos de Guatemala, zij zorgen ervoor dat er scholen zijn en de kinderen naar school kunnen gaan. Ongeveer 30% van de kinderen in Guatemale gaan naar school, dat is nog zeer weinig en deze organisatie probeert het percentage hoger te krijgen. We steunen deze organisatie door al geld te doneren middels deze excursie. ’s Middags hebben Peter en ik een deel van Antigua bekeken en morgen gaan we nog een dagje naar de plaatselijke markt om nog enkele souvenirs te bemachtigen. Dan zit onze vakantie erop en kunnen we beide terug kijken op een hele mooie vakantie met bijzondere verhalen erbij om te vertellen, we hebben toch diverse keren iets leuks meegemaakt. Zondagmorgen om 2.30 gaat ons wekkertje en gaan dan om 3.00 uur in de nacht richting het vliegveld.
Ook mede onze reisbegeleider Maandag 8 februari

Dinsdag 9 februari

Woensdag 10 februari

Donderdag 11 februari

Vrijdag 12 februari

Ook mede onze reisbegeleider Gert is deze vakantie geslaagd
Groetjes van ons twee, Peter en Ruud.

• 13 Februari 2016 - 06:08

Marion Kersten :

Goedemorgen Ruud, ik kom net uit mijn bed en moet zo richting het werk. Maar toch alvast een bericht op jullie fantastische reis. Erg leuk om dit zo te lezen, waar en wat jullie allemaal ondernomen hebben. De tijd is omgevlogen en morgen vliegen jullie alweer terug. Vanaf hier een goede vlucht toegewenst en een behouden thuiskomst. Knuffel van ons. Lydia&Marion